بر اثر غیبت طولانى، یاد آن وجود مبارک از خاطره بسیارى از افراد محو و فراموش مىشود و آنگاه حضرتش پس از این فراموشى ناگوار قیام مىکند.(۲)
٣ . او را از آن جهت قائم نامیدند که قیام به حق او در میان قیام ائمه دیگر که همگى قائم به حق بودند از ویژگى خاصى برخوردار است: «سمّی بالقائم لقیامه بالحق».(۳) در ویژگى قیام آن حضرت روایاتى هست از جمله حضرت عبد العظیم حسنى(ع) مىگوید که به امام جواد(ع) عرض کردم که آرزو مىکنم قائم آل محمد شما باشید و عدل و داد را در زمین بگسترانید. امام جواد(ع) فرمود که همه ما قائم به امر خدا و هدایتکننده به دین او هستیم، امّا آن قائم که خداوند با او زمین را از اهل کفر و عناد در برابر حق پاک مىکند و از عدل و داد پر مىسازد، من نیستم، او همان است که ولادتش از مردم مخفى و شخصش غائب مىشود . . . همنام و هم کنیه رسول خداست...(۴)
نیز حضرت عبد العظیم مىگوید: تصمیم داشتم این مطلب را از حضرت جواد الائمه(ع) بپرسم که ایشان فرمود: قائم ما مهدى است که حتماً در غیبت به سر خواهد برد و باید منتظر ظهور آن حضرت بود و پس از ظهور باید از وى اطاعت کرد.(5)
این لقب، تنها به امام عصر(عج) تعلق دارد، گرچه قبلاً گفته شد که قیام به قسط از شرایط عمومى امامت معصومان است.(6) امّا لقب پرافتخار «قائم» از القاب اختصاصى حضرت بقیةاللّه است و تنها آن حضرت به عنوان «قائم آل محمد» شناخته مىشود: ان أدرکت القائم من آل محمد نصرته(7)، و منّا المصطفى و المرتضى و منّا یکون المهدی قائم هذه الأمة(8)، به گونهاى که به شیوهاى پسندیده مرسوم شده است که هنگام ذکر این نام شریف شنوندگان به احترام آن حضرت و به یاد او قیام مىکنند.
*پینوشتها:
١ ) . علل الشرایع، ج ١ ، ص ١٩١ - ١٩٢ ؛ بحار الانوار، ج ۴۵ ، ص ٢٢١ و ج ۵١ ، ص ٢٨ - ٢٩ .
٢ ) . کمال الدین، ج ٢ ، ص ۵٠ ؛ بحار الانوار، ج ۵١ ، ص ٣٠ .
٣ ) . الارشاد، ج ٢ ، ص ۴٩ - ۵٠ ؛ بحار الانوار، ج ۵١ ، ص ٢٨٣ .
4 ) . کمال الدین، ج ٢ ، ص ۴٩ - ۵٠ ؛ بحار الانوار، ج ۵٢ ، ص ٢٨٣ .
5 ) . کمال الدین، ج ٢ ، ص ۴٩ .
6) . الارشاد، ج ٢ ، ص ٣٩ .
7) . المحاسن، ج ١ ، ص ٢٨٧ ؛ بحار الانوار، ج ۵٢ ، ص ١٢۶ .
8) . کفایة الاثر، ص ٢٩٨ ؛ بحار الانوار، ج ۴۶ ، ص ٢٠٢ .